{"id":2218,"date":"2021-04-07T10:40:07","date_gmt":"2021-04-07T08:40:07","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cipresaccountancy.nl\/?p=2218"},"modified":"2022-09-12T10:40:32","modified_gmt":"2022-09-12T08:40:32","slug":"het-nieuwe-eenloketsysteem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.cipresaccountancy.nl\/het-nieuwe-eenloketsysteem\/","title":{"rendered":"Het nieuwe \u00e9\u00e9nloketsysteem"},"content":{"rendered":"
Vanaf 1 juli gaat de nieuwe EU-regeling btw e-commerce gelden. Als onderdeel van deze nieuwe regeling kunnen Nederlandse ondernemers van de vrijwillige Unieregeling gebruikmaken. Deze vrijwillige Unieregeling houdt in dat Nederlandse ondernemers die in de Europese Unie (EU) goederen leveren aan particulieren en\/of zakelijke klanten die geen btw-aangifte hoeven doen, de verschuldigde buitenlandse btw via de Nederlandse Belastingdienst kunnen afdragen. Dit heet het \u00e9\u00e9nloketsysteem, het zogenoemde OSS-loket. Hierdoor hoeft de Nederlandse ondernemer zich niet in diverse EU-landen als btw ondernemer te registeren. Voorwaarde is dat de omzet voor afstandsverkopen en digitale diensten binnen de EU meer dan \u20ac 10.000 per jaar bedraagt; voor 2021 geldt dit bedrag vanaf 1 juli 2021. Wanneer de Nederlandse ondernemer vanaf 1 juli gebruik wil maken van het \u00e9\u00e9nloketsysteem, dan kan hij zich hiervoor registreren via Mijn Belastingdienst Zakelijk op de website van de Belastingdienst. De ondernemer kan er desgewenst ook voor kiezen om zich te registreren en btw af te dragen in het EU-land van levering.<\/p>\n
Ter informatie heeft de Belastingdienst een tweetal whitepapers (btw<\/strong><\/a>\u00a0en\u00a0douanezaken<\/strong><\/a>) gepubliceerd die de Nederlandse ondernemer kan gebruiken als voorbereiding op de nieuwe regels voor e-commerce.<\/p>\n